Lektionsförslag


Här finns förslag som du som lärare kan använda dig av i undervisningen.


Lektionsförslag 1: Ordföljdkort


Låt eleverna laborera med ord för att träna ordföljd. Använd olika färger på korten så att eleverna på ett tydligt sätt ser ordföljden när de lägger ut korten till meningar.
Börja med enkla meningar med subjekt och ett verb och fortsätt systematiskt med flera satsdelar. Om du inte vill tillverka egna kort, finns det kopieringsunderlag i lärarhandledningen till Mål 1.
Använd stora kort för gemensam genomgång i klassrummet.
Det finns också en arbetsgång som du kan ge till eleverna, så att de kan arbeta i sin egen takt.





Lektionsförslag 2: Arbeta med texter


Vid läsning av texter kan man använda instruktionskort för att ge eleverna möjlighet att träna på olika strategier. Låt eleverna dra varsitt kort och utföra instruktionen på kortet eller dra ett kort som gäller för hela klassen.

Lektionsförslag 3: Spela luffarschack

För att träna klockan, verbformer, pluralformer mm på ett roligt sätt kan ni spela luffarschack. Här ser ni ett exempel på träning av preteritumformerna.
Ni behöver en spelplan med verb i presens och en med preteritum som blir facit. Tre personer behövs för varje spel. Två spelare och en domare som har tillgång till facit. Spelaren som vill sätta sin ring eller sitt kryss i en ruta, måste säga den korrekta preteritumformen för att få markera rutan. Först till fem har vunnit.
Fungerar alldeles utmärkt att spela även digitalt genom att dela ett gemensamt dokument och spela.
Flera spel hittar du i Mål och Libers övningar i Sfi.

Lektionsförslag 4: Läsförståelse

För att läsa och förstå en text behövs läsförståelsestrategier. Träna med hjälp av frågor där man hittar svaren på raden, mellan raderna och bortom raderna. Dela upp de olika frågetyperna och diskutera var och hur man hittar svaren på frågorna.

Lektionsförslag 5: Lära-känna-övning

Ny termin och nya elever? Här är en lära-känna-övning som fungerar både i distansundervisning och med elever på plats.
Dela in elever i grupper om tre-fyra deltagare. Ingen kan sitta tyst eftersom frågorna är gjorda så att alla måste delta för att gruppen ska kunna ge ett svar.

Lektionsförslag 6: Presentationsövning

Utifrån orden i bubblorna skriver vi frågor gemensamt.
Därefter arbetar vi i grupper och eleverna frågar och svarar varandra.
Sedan skriver eleverna egna svar.
Nästa steg är att skriva en text om sig själv utifrån svaren.


Superscript

Lektionsförslag 7: Ordträning

1 Fråga-fråga-byt
2 Svara i par på mini white board
3 Skriv själv En fredag full av aktivitet i klassrummet!

Kategori

Tjänst 1

Lägg till mer information om tjänsten, såsom fördelar, utseende, komponenter eller förmågor.

Kategori

Tjänst 2

Lägg till mer information om tjänsten, såsom fördelar, utseende, komponenter eller förmågor.

Kategori

Tjänst 3

Lägg till mer information om tjänsten, såsom fördelar, utseende, komponenter eller förmågor.

Kategori

Tjänst 4

Lägg till mer information om tjänsten, såsom fördelar, utseende, komponenter eller förmågor.